Obsah

Odber magazínu

Ako riadiť obnovu bytových domov

Komplexná obnova bytového domu sa skladá:

Z celej obnovy sa ďalej venujme riadeniu obnovy, ktoré spôsobuje najviac problémov.

Riadenie obnovy je úlohou pre správcu a zástupcu vlastníkov bytov prípadne komisiu zvolenú vlastníkmi bytov. Každý zo zúčastnených má špecifické určenie. Správca v rámci svojich kompetencií rieši úlohy vyplývajúce zo správy zverenej budovy. Zástupca vlastníkov bytov háji záujmy vlastníkov bytov a tým je nezastupiteľný, úlohy z toho vyplývajúce sa nedajú delegovať. V praxi sa stretávame so skutočnosťou, že spolupodieľanie na riadení obnovy zo strany zástupcov vlastníkov je častokrát nedostatočné a odrazí sa negatívne na jej výsledku.

Absentuje popis činností pri riadení obnovy, preto ich uvádzame v nasledujúcej tabuľke:

Rozsah prác riadenia obnovy

 

 

Zástupca vlastníkov (komisia)

Správca

 

Vzdelávanie

hod

hod

1

Semináre- víkendové semináre, odborné podujatia

46

690

26

390

2

Samoštúdium

46

690

26

390

 

Príprava

 

 

 

 

3

Naštudovanie problematiky obnovy na konkrétny dom

20

300

12

10

4

Určenie rozsahu obnovy a naplánovanie financovania

20

300

10

150

5

Organizácia schôdze vlastníkov

4

60

3

45

6

Schôdza vlastníkov

3

45

4

60

7

Príprava podkladov na výber projektanta

6

90

4

60

8

Oboznámenie sa s ponukami a výber projektanta

8

120

10

150

9

Zazmluvnenie projektu

 

 

4

60

10

Vypracovanie projektovej dokumentácie

 

 

 

 

11

Naštudovanie projektu

4

60

5

75

12

Prehodnotenie rozsahu a príprava kritérií na výber dodávateľa

6

90

6

90

13

Naštudovanie ponúk dodávateľov a ich porovnanie

8

120

10

150

14

Prezentácie vybraných dodávateľov, preverenie pravdivosti údajov z ponúk a obhliadka stavieb a zázemia dodávateľov

20

300

13

195

15

Organizácia schôdze vlastníkov a písomného hlasovania

15

225

8

120

16

Príprava a podpis zmluvy so zhotoviteľom

 

 

4

60

17

Príprava a podanie žiadosti na ŠFRB

2

30

25

375

 

Realizácia   (priemerná dĺžka trvania

5 mesiacov)

 

 

 

 

18

Účasť na kontrolných dňoch 1-3 hodiny x 20

60

900

50

750

19

Priebežná kontrola prác

 

 

12

180

20

Riešenie požiadaviek vlastníkov, zmeny v realizácii, informovanie vlastníkov

60

900

9

135

21

Odovzdanie stavby

9

135

1

15

22

Spísanie nedostatkov od vlastníkov

3

45

2

30

23

Kontrola odstránených vád a nedorobkov

4

60

2

30

24

Vystavenie energetického certifikátu

 

 

 

 

 

SPOLU

304

5160

246

3690

Správcovia plnia svoje úlohy profesionálne nakoľko ich vykonávajú opakovane a sú pravidelne vzdelávaní. Pre zástupcu vlastníkov to nie je bežné, častokrát nezrozumiteľné. Preto je dôležité vtiahnuť ich do procesu obnovy správnym spôsobom a to je možné cez vzdelávanie.

Vzdelávanie zástupcov vlastníkov bytov sa zatiaľ neuskutočňuje, respektíve veľmi sporadicky a nepravidelne. Považujem to za najslabší článok procesu obnovy, ktorý výrazne znižuje kvalitu jej realizácie.

Systémové riešenie ponúka Združenie Pre náš dom, o.z, ktoré profesionálne vykonáva:

  1. Pravidelné a opakované školiace stretnutia- na sympóziách „Bezpečný domov“.
  2. Je členom komunity kde si môžu zástupcovia vlastníkov bytov odovzdávať skúsenosti a vzájomne sa podporovať.
  3. Vyhľadáva nové trendy a technológie v komplexnej obnove bytových domov.
  4. Pôsobí na legislatívu tak, aby odzrkadľovala potreby vlastníkov bytov.

Záver

Vďaka združeniu Pre náš dom budú mať zástupcovia vlastníkov bytov možnosť zapojiť sa do obnovy intenzívnejšie a profesionálnejšie, čo pozdvihne úroveň obnovy. Zástupcov vlastníkov bytov a správcov je potrebné finančne ohodnotiť za riadenie komplexnej obnovy. Výška odmeny vyplýva z rozsahu a je uvedená v tabuľke.

 

Ing. Róbert Keleši
MONTY Pro Spol. s r.o.
Mierová 4, 821 05 Bratislava
Tel: 0903729883, 02/53635044
email: kelesi@montypro.sk
www.zateplenie.sk, www.montypro.sk